Przestrzenie w architekturze 

Shiart-artystycznie

Magdalena Borowska
Estetyka i poszukiwanie znaczeñ w przestrzeniach architektonicznych

ISBN 978-83-7507-155-9
format B5, s. 254, fotografie barwne na wszywce kredowej, bibliografia, indeks nazwisk

Ta ksi±¿ka uczy patrzeæ, widzieæ i rozumieæ otaczaj±c± przestrzeñ. Miejsca spotkania architektury z filozofi± s± ukazane jako ¼ród³a inspiracji projektowych dla wspó³czesnych architektów. Autorka w ory- ginalny sposób interpretuje wzrokocentryczne zdominowanie europejskiej tradycji architektonicznej, a w jego rysach i pêkniêciach dostrzega antycypacje wspó³czesnego splecenia architektury z szeroko rozumian± teori± percepcji.

Krytyczny namys³ nad skutkami dotychczasowego rozpatrywania tej sztuki kieruje uwagê Autorki w stronê filozofii Heideggera; odnaleziony w antycznych pocz±tkach europejskiej kultury cielesny wymiar kontaktu z przestrzeni± prowadzi j± w stronê wspó³czesnej fenomenologii.



Dystans wobec postmodernistycznej drogi przywracania architekturze znaczeñ ³±czy siê z estym± dla dekonstrukcjonizmu, szczególnie w jego architektonicznym zastosowaniu do „pracy pamiêci”. Nowatorstwo prowadzonych w ksi±¿ce analiz, aktualno¶æ poruszanej problematyki czyni tom godnym polecenia wszystkim tym, którzy zainteresowani s± do¶wiadczaniem estetycznym wspó³czesnej architektury i jej znaczeniowym potencja³em.

Dr Magdalena Borowska jest adiunktem w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi badania w zakresie estetyki.

Spis tre¶ci

Wprowadzenie

CZÊ¦Æ I
O optykach ujmowania przestrzeni w europejskiej teorii sztuki, filozofii, praktykach artystycznych (od renesansu do modernizmu)

1 . Rysunek, geometria, perspektywa jako narzêdzia panowania nad przestrzeni±
2 . Antycypacje wspó³czesnych rozwi±zañ przestrzennych: ¶rodki artykulacji przestrzeni w manieryzmie i baroku
3. Post‐absolutystyczne optyki badania przestrzeni
4. Ruch w (percepcji) przestrzeni
5. Architektoniczna forma (i przestrzeñ) uwarunkowana przez podmiot: podej¶cie antropologiczne i psychologiczne
6. Namys³ nad materi± trwania: ewolucyjna zmienno¶æ form wed³ug Bergsona
7. Awangardowe antycypacje ponowoczesnej „przestrzeni zdarzeñ”
8. Czy (jak) mo¿liwa jest fenomenologia architektury?

CZÊ¦Æ II
W poszukiwaniu pozaludzkiej miary dla architektury: poezja, ¶wi±tynie, teatry w pocz±tkach kultury europejskiej

1 . Heideggerowska filozofia sztuki i jej wp³yw na poetyckie pojmowanie architektury
2 . Dzia³anie s³owa poetyckiego w archaicznej Grecji – prawzór artystycznej kreacji?
3 . Merleau‐Ponty’ego koncepcja ¼ród³owej percepcji a do¶wiadczanie architektury
4. Wizualno‐cielesna percepcja pa³acu w Knossos
5. O odbiorze greckiej tragedii i budowie teatrów
6. Uciele¶nione do¶wiadczanie przestrzeni teatralnej

CZÊ¦Æ III
Ponowoczesna walka o znaczeniowy wymiar architektury: od czytania znaczeniowych kodów do aistetycznego odczuwania przestrzeni

1. Jêzykowy powrót znaczeñ w architekturze, czyli o postmodernistycznej wielowarto¶ciowo¶ci
2. O antyprzedstawieniowych eksperymentach awangardy: kierunek– dekonstrukcja
3, Architektura (zdarzeñ) jako forma wiedzy, czyli od¶wie¿aj±ce kwestionowanie podstaw
4. Dekonstrukcja a upamiêtnianie: rola aisthesis
5. Od formy do fa³dy: fa³dowanie w architekturze jako efekt fascynacji najnowszymi technologiami czy droga przywracania odczuwalnej jedno¶ci z natur±?

CZÊ¦Æ IV
Uciele¶nione do¶wiadczanie architektury a kwestia znaczeñ

1. Wp³yw europejskiej tradycji estetycznej na interpretacjê do¶wiadczania przestrzeni architektonicznej
2. Wielozmys³owo¶æ w percepcji architektury: czy projektowanie przestrzeni architektonicznych jest nadawaniem znaczeñ?
3. Atmosferyczno¶æ przestrzeni architektonicznych: percepcja i projektowanie wed³ug Petera Zumthora
4. Znaczeniowy wymiar dotykowej percepcji architektury. Recepcja czy wytwarzanie znaczeñ?

Bibliografia
Indeks nazwisk

link z opisem
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sliwowica.opx.pl