Shiart-artystycznie
Bronis³aw Bandrowski
Logika, analiza mowy, psychologia
Pisma zebrane
wyda³ Piotr Surma
ISBN 978‐83‐7507‐183‐2
Format B5, s. 236, kalendarium, bibliografia, indeks
Bronis³aw Bandrowski (ur. 27.05.1879 w Mo¶ciskach, zm. 27.07.1914 tragicznie w Tatrach) wybitny filozof i psycholog z krêgu Szko³y Lwowsko-Warszawskiej, by³ jednym z pierwszych lwowskich uczniów Kazimierza Twardowskiego.
W pocz±tkowym okresie twórczo¶ci jego zainteresowania rozci±ga³y siê od logiki, poprzez teoriê poznania a¿ do metafizyki. Z okresu tego pochodz± m.in. monografie z zakresu indukcji oraz filozofii jêzyka. W okresie pó¼niejszym prawie ca³kowicie po¶wiêci³ siê badaniom psychologii, przede wszystkim psychologii my¶lenia w ujêciu eksperymentalnym. Bra³ udzia³ w za³o¿eniu Polskiego Towarzystwa Filozoficznego we Lwowie, by nastêpnie zostaæ jego sekretarzem. Po tragicznej ¶mierci w Tatrach jego dorobek popad³ w zupe³ne niemal zapomnienie, mimo czynionych przez Twardowskiego zabiegów na rzecz publikacji spu¶cizny jego ukochanego ucznia.
link: opisTom zawiera niemal wszystkie zachowane pisma Bronis³awa Bandrowskiego z zakresu filozofii i psychologii, które zosta³y opublikowane, lecz nie znalaz³y siê dot±d w ¿adnej zbiorowej edycji jego prac. W sk³ad tomu wesz³y rozprawy monograficzne o tematyce filozoficznej, artyku³y, odczyty i autoreferaty, recenzje, jak równie¿ sprawozdania z prasy zagranicznej o tematyce filozoficznej i psychologicznej. Najistotniejszym dzie³em, które nie znalaz³o siê w tomie, jest rozprawa Bandrowskiego z zakresu psychologii my¶lenia, nad któr± pracowa³ w ostatnich latach ¿ycia, a której rêkopis zagina³ kilkana¶cie lat po jego ¶mierci. Do tomu nie wesz³y tak¿e odczyty, z których nie zosta³y sporz±dzone sprawozdania ani autoreferaty. Ponadto pominiêto recenzje i sprawozdania z dziedziny pedagogiki oraz dydaktyki jêzyka ³aciñskiego.
Spis tre¶ci
Przedmowa (Piotr Surma)
Wprowadzenie: Bronis³aw Bandrowski, przerwany w±tek polskiej filozofii analitycznej (Piotr Surma)
1. Biografia
2. Dwa okresy twórczo¶ci
3. Metoda analityczna
4. Antypsychologizm
5. Analiza jêzyka
6. Prze³om
A. Pisma okresu filozoficznego
I. Monografie
1. O metodach badania indukcyjnego
2. O analizie mowy i jej znaczeniu dla filozofii
II. Odczyty i autoreferaty
3. O metodach badania indukcyjnego
4. O analizie mowy i jej znaczeniu dla filozofii
5. O stosunkach miêdzy pojêciami ze wzglêdu na ich zakres
III. Recenzje
6. S. Rembacz, Zapatrywania etyczne Platona
7. ks. Jan Nuckowski, Pocz±tki logiki ogólnej dla szkó³
8. ks. Jan Nuckowski, Kilka uwag o nowym podrêczniku logiki
9. M. Straszewski, Propedeutyka filozoficzna w naszych gimnazjach
IV. Sprawozdania
10. „Mind, New Series”, nr 53, styczeñ 1905
11. „Mind, New Series”, nr 54, kwiecieñ 1905
12. „Mind, New Series”, nr 56, pa¼dziernik 1905
B. Pisma okresu psychologicznego
I. Pisma z zakresu psychologii eksperymentalnej i psychologii my¶lenia
1. O klasyfikacji zjawisk psychicznych
2. Psychologiczna analiza zjawisk my¶lenia
3. Klasyfikacji zjawisk my¶lenia
4. Przyczynki do psychologii pytania
5. Herbart a wspó³czesna psychologia eksperymentalna
6. Obecny stan badañ eksperymentalnych nad psychologi± my¶lenia
7. Eksperymentalne przyczynki do teorii abstrakcji
8. Z psychologii liczenia
9. Genetyczna teoria wyobra¿eñ wtórnych
II. Teksty z zakresu psychoanalizy
10. O psychoanalizie z punktu widzenia psychologicznego
11. Psychoanaliza wobec podstawowych teorii psychologicznych
III. Recenzje
12. G. St. Hall, Adolescence
13. J. Nuckowski, O uczeniu siê na pamiêæ
14. J. Doroziñski, Zarys psychologii elementarnej
15. E. Abramowski, Badania do¶wiadczalne nad pamiêci±
16. J. Jakóbiec, Akt woli. Lekcje praktyczne z psychologii
17. J. Jakóbiec, Akt woli. Lekcje praktyczne z psychologii
18. J. W³. Dawid, Inteligencja, wola i zdolno¶æ do pracy
19. I Miêdzynarodowy Zjazd Pedagogiczny
20. Z. Freud, O psychoanalizie. Piêæ odczytów wyg³oszonych na uroczysto¶ci dwudziestopiêcioletniego jubileuszu za³o¿enia Clarc University w Worcester Massachusets
21. L. Jekels, Szkic psychoanalizy Freuda
22. G. E. Müller, Zur Analyse der Gedächtnistätigkeit und des Vorstellungsverlaufes
23. A. Wyczó³kowska, Dualizm organiczny albo mowa i my¶l
24. W. J. Ruttmann, Die Hauptergebnisse der modernen Psychologie mit besonderer Berücksichtigung der Individualforschung
IV. Sprawozdania
25. Z psychologii amerykañskiej, G. Stanley Hall
26. „The American Journal of Psychology”, XXI, nr 2 i 3
27. „The American Journal of Psychology”, XXI, nr 4
28. „The American Journal of Psychology”, XXII, nr 1
29. „The American Journal of Psychology”, XXII, nr 2
30. „The American Journal of Psychology”, XXII, nr 4
31. „The American Journal of Psychology”, XXIII, nr 1
32. „The American Journal of Psychology”, XXIII, nr 2
33. „The American Journal of Psychology”, XXIII, nr 3
34. „The American Journal of Psychology”, XXIII, nr 4
35. „The American Journal of Psychology”, XXIV, nr 2
36. „The American Journal of Psychology”, XXIV, nr 3
37. „The American Journal of Psychology”, XXIV, nr 4
V. Has³a encyklopedyczne
38. Pamiêæ
39. Psychologia wychowawcza
40. Psychologia, jako przedmiot nauki w szko³ach ¶rednich i seminariach nauczycielskich
Kalendarium (Piotr Surma)
Bibliografia Bronis³awa Bandrowskiego (Piotr Surma)
Indeks nazwisk (Piotr Surma)
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plsliwowica.opx.pl