Shiart-artystycznie
Jest to fragment ksi±¿ki, któr± piszê. Czekam na krytykê, ew. konstruktywne recenzje oraz dyskusje w temacie
Znów pomy¶la³em o Bogu (Absolutnym Stworzycielu Wszechrzeczy) – Hegel mawia³, ¿e “zjawisko jest istotne, a istota siê jawi”. Istoty Absolutu chcia³bym dost±piæ, a zjawiska Boga dotkn±æ! W³a¶ciwie, czy Bóg jest zjawiskiem? Mniemam, i¿ to religia jako zjawisko uczyni³a z Boga swoist± zjawê, “strasz±c piek³em masy ludzkiej ciemnoty”1. Wspó³cze¶nie religie niczym nie ró¿ni± siê od terroryzmu – jedyn± ró¿nic± jest miejsce, którym strasz±. Terrory¶ci gro¿± zamachami, podk³adaj± bomby, porywaj± samoloty i niszcz± obiekty2, natomiast kap³ani obrali sobie piek³o jako miejsce wiecznej izolacji i cierpieñ. Ja siê pytam, jakim prawem? Dlaczego Wszechmocny i Wszechmi³osierny Bóg (choæ wolê okre¶lenie Absolut) mia³by kogokolwiek skazywaæ na wieczne mêki, tylko z racji korzystania z wolnej woli i dokonywania wyborów? Przecie¿ “z tylu ró¿nych dróg przez ¿ycie ka¿dy ma prawo wybraæ ¼le”3.
Bóg sam w sobie, bosko¶æ jako cecha osobowo¶ci, w koñcu ego jako emblemat cz³owieczeñstwa – wszystko to wdziêczne tematy do rozmy¶lañ, do snucia wszelkich dywagacji oraz dociekania prawdy. Z góry zaznaczam, i¿ zawarte tu refleksje stanowi± wyraz moich prywatnych rozwa¿añ, nie s± to teorie potwierdzone naukowo. Jednej definicji Boga nie ma, bo i jak mog³aby istnieæ jedna definicja wszystkiego? Wcze¶niej pisa³em, i¿ Bóg nie istnieje, tylko jest istnieniem.Dla mnie Bóg nie jest osob± ani osobowo¶ci±, je¶li ju¿ to osobliwo¶ci±, w której zawieraj± siê wszystkie formy ¿ycia oraz inteligencji. Mo¿na by rzec, ¿e jest on swoist± matryc± zdarzeñ i do¶wiadczeñ. Jednocze¶nie jest pocz±tkiem, trwaniem, przemijaniem - linearny Bóg wygl±da³by jak nieskoñczona linia prosta, której pocz±tek jest zapêtlony z koñcem w taki sposób, ¿e trudno jasno orzec gdzie siê koñczy, a gdzie zaczyna. Z punktu widzenia teologii (choæ wola³bym siê nie wdawaæ w teologiczne bzdury, w koñcu ka¿dy ma prawo do tworzenia sobie w³asnych fantazji) Bóg jest wieczny (nie ma pocz±tku, nie ma koñca, tylko trwa), z mojego punktu widzenia Bóg jest bezczasowy, nie istnieje w typowo ludzkiej, ograniczonej czasoprzestrzeni, jest wieczny w swej bosko¶ci. Jest kreatorem, jest niszczycielem, jest ¿yciem. Sam starotestamentowy Jahwe przedstawia siê s³owami “Ja jestem” - doszukanie siê tu analogii “ja jestem – ja istniejê” wydaje siê dziecinn± igraszk±. Bóg kreator daje ¿ycie, pozwala siê nim cieszyæ, Bóg niszczyciel odbiera ¿ycie z tak± sam± ³atwo¶ci±, z jak± je powo³uje. W koñcu ma do tego prawo, jest Bogiem. Postrzeganie i definiowanie Boga wg. ludzkiej nomenklatury z góry skazane jest na klêskê, gdy¿ ziemskie s³ownictwo jest zbyt ubogie, poza tym karykaturalne wydaje mi siê przypisywanie ludzkich cech Istocie Absolutnej. A gdyby tak odwróciæ sens i zdefiniowaæ cz³owieka przez pryzmat Istot Nadprzyrodzonych? Wtedy definicja mog³aby wygl±daæ tak: “Bóg i Szatan – dwie strony cz³owieczeñstwa”, czy¿ nie jest tak? Id±c dalej, nale¿y pamiêtaæ o typowych dla cz³owieka namiêtno¶ciach, ¿±dzach, pragnieniach, o ludzkim ego, którego istnienie jest niezaprzeczalnym faktem, ka¿dy cz³owiek posiada ego.. “Ego gra w mojej duszy, niezbêdne po to, by posady tego ¶wiata poruszyæ”4. Czy Bóg tak¿e posiada ego? Je¶li tak, to musi byæ straszny, bo mimo, ¿e boski, to w dalszym ci±gu egoista. A boski egoista to kiepski materia³ na w³adcê wszech¶wiata.
Zauwa¿yli¶cie, ¿e kap³ani z ¿yw± przyjemno¶ci± nak³adaj± na Boga i Szatana szereg przymiotów, nie tyle nieadekwatnych do tego co opisuj±, co nacechowanych emocjonalnie, a pó¼niej tak± propagandow± papk± karmi± swoich wiernych? Jaki jest synonim s³owa “strach”? Czy¿by Szatan? Dlaczego mam siê baæ Szatana, który pomimo tego, ¿e jest z³y, nie chce mi wyrz±dziæ krzywdy (tak uczy Ko¶ció³ Katolicki)? Katolicki monopol na prawdê do okre¶lania cech boskich i szatañskich przyprawia mnie o nieprzyjemn± nerwowo¶æ i wstrêt wobec instytucji ko¶cielnych oraz grup religijnych.
1 Tata Nas Wys³ali - Babilon z albumu Obraz Jutra
2 Np. zamach na WTC
3 Kult - Bal kre¶larzy
4 Habakuk - S³oik
PROSZÊ O USUNIÊCIE WPISU, PRZYPADKIEM SIÊ ZDUBLOWA£
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plsliwowica.opx.pl