poszukujê pomocy Antropologia 

Shiart-artystycznie

F. Nietzsche, Z genealogii moralno¶ci

1. Sens pojêæ: dobry-lichy, dobry-z³y;
2. Rola ¯ydów w dziejach kultury;
3. Moralno¶æ ludzi dostojnych, moralno¶æ niewolników, resentyment;
4. Bestia blond a pochwa³a okrucieñstwa;
5. ¯ydzi a Rzym.

Bhagawadgita

1. Okoliczno¶ci dialogu Ard¿uny i Kryszny;
2. Trzy guny i ich rola w dzia³aniu i reinkarnacji, s. 28, 45, 135
3. Pragnienie, czyny, owoc czynu a reinkarnacja, s. 32, 62-63, 99
4. Istota najwiêkszego szczê¶cia, s. 73
5. Rola bhakti – kultu wobec Kryszny a kwestia ascezy, s. 98, s. 125
6. Atman a dzia³anie, s. 137

Muttavali. Ksiêga wypisów starobuddyjskich

1. Sens metafory zatrutej strza³y – par. 29
2. Sens metafory s³onia i niewidomych – par. 39
3. Rozumienie ja – par. 51, 62.
4. Piek³o w rozumieniu buddyjskim – par. 96
5. Cztery szlachetne prawdy – par. 103, 104, 105, 106

B. Russell, Dlaczego nie jestem chrze¶cijaninem.

1. Krytyka argumentu pierwszej przyczyny na rzecz istnienia Boga;
2. Argument istnienia Boga Tomasza z Akwinu na podstawie ruchu (przedstawiony na zajêciach przeze mnie – Z.K.);
3. Argument wyrównania niesprawiedliwo¶ci na rzecz istnienia Boga (metafora skrzynki pomarañczy);
4. Problem nauki Jezusa nt. s±dzenia, po¿yczania i ubóstwa;
5. Usterki nauki Jezusa w kwestii bliskiego koñca ¶wiata i piek³a.

J. Kudasiewicz, Ewangelia dzieciñstwa Jezusa wed³ug Mateusza – historia czy legenda

1. Sens uwzglêdnienia gatunku literackiego dla interpretacji Biblii;
2. Trzy okresy tradycji w Ewangelii wg Instrukcji Komisji Biblijnej (stanowisko Ko¶cio³a);
3. Sens kerygmatyczno-teologiczny i historyczno-kronikarski w Ewangelii;
4. Historyczno¶æ nastêpuj±cych wydarzeñ wed³ug Józefa Kudasiewicza: ucieczka przed Herodem, ucieczka do Egiptu, gwiazda prowadz±ca Mêdrców, zmartwychwstanie Jezusa.

U. Ranke-Heinemann, Nie i Amen, t³um. K. Toeplitz, Gdynia 1994 (cyfra oznacza numer strony).

I Bo¿onarodzeniowa bajka £ukasza

1. Dlaczego £ukasz podaje b³êdnie powód podró¿y do Betlejem? 22
2. Dwa powody, dla których Maryja bêd±ca w ci±¿y nie musia³a jechaæ do Betlejem; 23
3. Na czym polega niezgodno¶æ miêdzy datowaniem narodzin Jezusa (panowanie Heroda (25) i namiestnika Kwiryniusza (20-21)?

II Mateuszowa bajkowa opowie¶æ o dzieciñstwie

1. Nazaret i Betlejem u Mateusza i £ukasza; 32
2. Dlaczego nie od razu ¶w. Rodzina nie uciek³a do Nazaretu (Galilea), lecz najpierw uda³a siê do Egiptu? 32
3. Niezgodno¶æ miêdzy £ukaszem a Mateuszem odno¶nie pobytu w Egipcie i czasu powrotu do Nazaretu. 34

U. Ranke-Heinemann, Eunuchy do raju, Gdynia 1995 (cyfra oznacza numer strony).

Rozdz. 3 Nowy Testament

1. Jak t³umaczono rodzeñstwo Jezusa (Protoewangelia Jakuba, Hieronim); 35
2. Co to s± klauzule Mateuszowe? Kto jest ich autorem? 39-40
3. Decyzje soboru trydenckiego w sprawie powtórnego ma³¿eñstwa; 41
4. Jaki argumentuje Ben Chorin za tym, ¿e Jezus musia³ byæ ¿onaty? Przynajmniej 2 argumenty; 48-49

Rozdz. 6. Augustyn

1. Pogl±d Augustyna na los nieochrzczonych dzieci; 79
2. Co przenosi wed³ug Augustyna grzech pierworodny? 81
3. Dlaczego wed³ug Augustyna Jezus by³ bez grzechu pierworodnego? 81
4. Dlaczego Bernard z Clairvaux, wielki czciciel Maryi, by³ przeciw og³oszeniu dogmatu o niepokalanym poczêciu? 81
5. Dlaczego Maryja urodzi³a Jezusa bez bólu? 96

Rozdz. 16 Tomasz z Akwinu

1. Ile procent szczê¶cia w niebie otrzymaj± 3 grupy ludzkie; 189
2. Pogl±d Arystotelesa i Tomasza z Akwinu na pochodzenie kobiety; 190, 192
3. Dlaczego kobiety nie mog± otrzymaæ ¶wiêceñ kap³añskich; 195

Znaczenie i problemy zwi±zane z kategori± „eunuch dla Królestwa niebieskiego”

1. Sens „eunucha dla Królestwa…” wed³ug Ko¶cio³a Katolickiego;
2. Sens „eunucha dla Królestwa…” zaprezentowany na zajêciach jako adekwatny.

Toby Ord, Plaga...

1. Co zarzuca autor zwolennikom „obroñcy ¿ycia”?
2. Od kiedy zarodek jest cz³owiekiem wed³ug Ko¶cio³a?
3. Ile, wed³ug obliczeñ autora, ginie zarodków rocznie w poronieniach?
4. Uwzglêdniaj±c dane naukowe odno¶nie poronieñ, jakie konsekwencje praktyczne powinni wyprowadziæ zwolennicy „obroñcy ¿ycia”?

Kwestie bioetyczne w my¶li Jana Paw³a II

1. Pocz±tek ¿ycia ludzkiego a zarodek bli¼ni±t jednojajowych;
2. Teistyczne konsekwencje utraty embrionu.

Jan Pawe³ II o odkupieñczym sensie ludzkiego cierpienia. Aspekt teologiczny

1. Niekonsekwentny stosunek do medycyny;
2. Marginalizacja Ofiary Chrystusa;
3. Nieintencjonalne zbawianie;
4. ¦wiata nadprzyrodzony o pomniejszonych cechach teistycznych;
5. Na czym mog³yby polegaæ kaprysy dobrego samarytanina?
6. Kaprysy Boga zak³adane ukrycie w koncepcji Jana Paw³a;
7. Problem dzia³alno¶ci Teresy z Kalkuty - horror zrealizowany.

Christoph Schönborn, Odnajdywanie zamys³u w przyrodzie.

1. Jakie warunki musi spe³niaæ w³a¶ciwie rozumiana teoria ewolucji?
2. Jakie by³o rzeczywiste stanowisko Jana Paw³a II w kwestii teorii ewolucji?

Kenneth R. Miller, Darwin, projekt i wiara katolicka

1. Co twierdz± zwolennicy „inteligentnego projektu” w Stanach Zjednoczonych?
2. Przygodno¶æ stworzenia a wola Boga.

George V. Coyne SJ, Przypadek jako metoda Boskiego stwarzania

W³a¶ciwe rozumienie Boga i jego relacji do ¶wiata.

Martin Hilbert, Darwinowskie podzia³y. Papie¿, kardyna³, jezuita
i ewoluuj±ca debata nad pochodzeniem

1. Pogl±d Piusa XII i Jana Paw³a II na teoriê ewolucji;
2. Zarzut Hilberta pod adresem Coyne’a odno¶nie rozumienia przypadku i roli Opatrzno¶ci;
3. Pogl±d katolicki na rolê Boga w ewolucji;
4. Relacje pojêciowe miêdzy teori± ewolucji, koncepcj± grzechu pierworodnego i ide± Wcielenia.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sliwowica.opx.pl