Æwiczenia wokalne - Przepona 

Shiart-artystycznie

Æwiczenie przepony dla wokalisty s³u¿y g³ownie do d³u¿szego wydobywania d¼wiêków i wyeliminowaniu braku tchu . Daje to ogromny komfort ¶piewaj±cemu, mo¿e wtedy ¶piewaæ d³u¿ej i efektywniej. Doskonalony i wyæwiczony miêsieñ oszczêdza zu¿ycie gard³a (szczególnie przy technice growl i scream)

Tyle w teorii, przechodzimy od czê¶ci praktycznej jakimi s± æwiczenia. Postaram siê zrobiæ to najprzystêpniej i w miarê obrazowo. Wszystkie testowa³em na sobie.

1. Pierwsze æwiczono nosi tytu³ "na pieska" (wiem, brzmi dwuznacznie xD) proste æwiczenie które wygl±da tak, ¿e otwieramy usta i wystawiamy delikatnie jêzyk przed doln± wargê. Tak jak psu kiedy jest mu gor±co energicznie i szybko wdychamy i wydychamy powietrze co powinno rozruszaæ nasz brzuch. Zalecam trzymaæ rêkê na przeponie i upewniaæ siê czy pracuje dostatecznie intensywnie. Niektórym mo¿e siê zrobiæ sucho w ustach po jakim¶ czasie i mo¿e to komu¶ przeszkadzaæ. Mo¿na równie¿ wdychaæ i wydychaæ powietrze nosem, ale wtedy æwiczenie jest mniej skuteczne.

2. Jednym z najbardziej efektywnych æwiczeñ jest "bieganie". Æwiczymy wtedy nie tylko przeponê, ale równie¿ zwiêkszamy objêto¶æ p³uc. Nie zapominajmy ¿e przepona tylko wspomaga wydobywanie z nich powietrza, a có¿ nam po takiej umiejêtno¶ci jak mamy ma³e p³ucka jak u pisklaka ?

3. ¦mieszne æwiczenie i które polega na wypowiadaniu jak najwiêkszej ilo¶ci zdañ "Jedna sroka traci ogon. Druga sroka traci ogon. Trzecia..." na jednym wdechu. Wynikami rezultatów wszystkich æwiczeñ na przeponê jest zwiêkszona ilo¶æ wypowiadanych zdañ. Po tygodniu szybko mo¿na zobaczyæ rezultaty, ale pó¼niej wyæwiczenie kolejnych zdañ jest cholernie ciê¿kie. Nie nale¿y siê tym jednak przejmowaæ, to normalne.

4. "Sztuczna ci±¿a" trzeba z ca³ej si³y wypchn±æ brzuch przed siebie i przytrzymaæ miêdzy 3, a 5 sec. Jak poczujemy zmêczenie lub ból zrób przerwê i zacznij po odpoczynku jeszcze raz, lub wykonaj inne æwiczenie.

5. Do tego æwiczenia potrzebujemy krzes³a albo taboretu. K³adziemy siê brzuchem na przyk³adowym taborecie i próbujemy wykonaæ to samo co przy æwicz. nr 4 Trudne i wymagaj±ce æwiczenie, zalecam wykonywaæ je pó¼niej, gdy samo wypychanie brzucha nie mêczy.

6. K³adziemy siê plecami na pod³odze lub ³ó¿ku, k³adziemy cokolwiek maj±ce jak±¶ wagê i wygodnie siê bêdzie trzymaæ na brzuchu i wypychamy w górê.

Pamiêtajcie, naje¿y zwiêkszaæ z czasem intensywno¶æ æwiczeñ, a przerywamy je gdy poczujemy wiêksze zmêczenie.
Jak przypomnê sobie jeszcze jakie¶ æwiczenie oczywi¶cie wstawiê tutaj.



Ja ze swojej harmonijkowej strony dodam
- Kartka papieru: bierzemy sobie kartkê papieru, przyk³adamy do ¶ciany i próbujemy samym dmuchniêciem utrzymaæ j± jak najd³u¿ej
- Mo¿na tak¿e æwiczyæ na le¿±co. W tej pozycji kobiety podobno tak¿e oddychaj± przepon±. Na brzuch (mniej wiêcej na wysoko¶ci æwiczonego narz±du) k³adziemy grubsz± ksi±¿kê i dalej jak ze "sztuczn± ci±¿±"
- Harmonijka. Na tym instrumencie wszystkie zaawansowane techniki u¿ywaj± przepony i musi byæ ona w miarê dobrze kontrolowana (np wibratto przeponowe, bending, overbending).
KatuzaR

my¶lê,¿e zanim kto¶ zacznie wykonywaæ te æwiczenia musi siê najpierw nauczyæ oddychaæ przepon± wiêc polecam æwiczenie ze sztuczn± ci±¿± stopniowo zwiêkszaj±c ilo¶æ ksi±¿ek, które s± na brzuchu. jest tak¿e inne æwiczenie.Na stoj±co dociskasz brzuchem rêkê i oddechem stawiasz opór. Kiedy ju¿ nauczymy siê oddychaæ przepon± znajomy poradzi³ mi æwiczenia emisyjne z solmizacj±. Nie wiem jakie to s± æwiczenia, ale tak¿e dobry jest instrument dêty jak mówi³ Katzura.

Ja umiem oddychaæ przepon± ale mam za wysoki g³os i astmê ;c



Chcia³bym ¿eby¶ mimo tego spróbowa³a.

Nie. Na chuj mi to. I tak umiem za du¿o rzeczy, ¿eby na wszystkie mieæ czas.

Proponujê powy¿sz± wypowied¼ Nemika uznaæ za "z³ote zg³oski" i umie¶ciæ jako cytat w atalogii (ale od drugiej kropki! Nie b±d¼my grubianami ;P)

KatuzaR

XD Proponujê, ¿eby tego nie robiæ.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sliwowica.opx.pl